THE USE OF THE SOCIAL NAME OF THE MINOR TRANSGENDER IN SCHOOL AS A MANIFESTATION OF AN INCLUSIVE EDUCATIONAL SYSTEM

Authors

  • SIMONE ALVAREZ LIMA UNIVERSIDADE ESTÁCIO DE SÁ

Keywords:

Children, Teenagers, Transgenia, Social Name, Right to Education

Abstract

Transgender is no longer a taboo to become a reality underpinned by the Democratic Rule of Law. The first identifying aspect of a person is the name, which must be consistent with the image and this assumes greater importance when it comes to child and adolescent group, usually the victim of bullying at school. Resolution No. 1 of january 2018 of the MEC brought an advanced for allowing kids and teenagers being egistrated with the social name, however, the requirement of consent of the legal representative made those who do not receive family support remain unprotected and forced to be called for their civil name.

Author Biography

SIMONE ALVAREZ LIMA, UNIVERSIDADE ESTÁCIO DE SÁ

PhD in Fundamental Rights and New Rights from Universidade Estácio de Sá. Specialist in Constitutional Law at Cândido Mendes University. University Professor at Universidade Estácio de Sá in the disciplines of International Law, Constitutional Law and Anthropological Foundations. Rio de Janeiro - RJ. E-mail: sissyalvarez22@yahoo.com.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8431-8205.

References

BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Revista Estudos Feministas. Florianópolis, v. 19, n. 2, 2011.

CENTRO DE APOIO OPERACIONAL ÀS PROMOTORIAS DE JUSTIÇA DA CRIANÇA E DO ADOLESCENTE E DA EDUCAÇÃO. Procedimento Administrativo nº MPPR 0046.13.012971-4. Disponível em: http://www.crianca.mppr.mp.br/arquivos /File/parecer/parecer_02_2014_pa_mppr_0046_13_012971_4_nome_social_na_esco la.pdf. Acesso em: 04 jan. 2020.

CONNELL, Raewyn. Gênero em termos reais. Trad. Marília Moschkovich. São Paulo: nVersos, 2016.

CONSELHO FEDERAL DA ORDEM DOS ADVOGADOS DO BRASIL. Comissão Especial de Diversidade Sexual. Nota técnica sobre uso do nome social em escolas e universidades. Disponível em: https://www.mprj.mp.br/documents/20184/237640/nota_tecnica_oab_uso_de_nome_social_nas_escolas.pdf. Acesso em: 30 dez. 2019.

COORDENAÇÃO DA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES DE GÊNERO E DIVERSIDADE SEXUAL – CERGDS. Nome social na escola: travestis e transexuais e o direito à educação. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/dedi/perguntas_res postas_nomesocialnaescola.pdf. Acesso em: 05 jan. 2019.

DIAS, Maria Berenice. Homoafetividade e Direitos LGBTI. 7. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2016.

DIAS, Maria Berenice. Manual de Direito das Famílias. 12 ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2017.

DONEDA, Danilo. Os direitos da personalidade no Novo Código Civil. In: TEPEDINO, Gustavo (Org.) A parte geral do novo Código Civil: estudos na perspectiva civil-constitucional. 3. ed. Rio de Janeiro: Renovar, 2007.

DRAGO, Rogério. Síndromes: conhecer, planejar e incluir. Rio de Janeiro: Wak, 2013.

GONÇALVES, Carlos Roberto. Direito Civil Brasileiro, v. 1. São Paulo: Saraiva, 2013.

JUCÁ, Roberta Laena Costa; SILVA, Jônatas Isaac Apolônio da; CUNHA JUNIOR, Francisco Gilberto. A institucionalização da transfobia no direito civil brasileiro: uma análise da possibilidade de anulação do casamento da pessoa transexual. Revista Insurgência. Brasília, Ano 3, v. 3, n. 1, 2017.

LÔBO, Paulo. Direito Civil: famílias. 4 ed. São Paulo: Saraiva, 2010.

MELLO FILHO, José Celso. Constituição Federal Anotada. 2. ed. São Paulo: Malheiros, 1986.

MENDES, Gilmar Ferreira; BRANCO, Paulo Gustavo Gonet. Curso de Direito Constitucional. 13. Ed. São Paulo: Saraiva, 2018.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DA CULTURA (MEC). Resolução nº 1, de 19 de janeiro de 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.p hp?option=com_ docman&view=download&alias=81001-rcp001-18-pdf&category_slug=janeiro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 dez. 2019.

MINISTÉRIO PÚBLICO FEDERAL (MPF). O Ministério Público e a Igualdade de Direitos para LGBTI. 2 ed. Brasília: MPF, 2017.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão é o Privilégio de Conviver com as Diferenças. Nova Escola. Maio, 2005.

NOVAIS, Jorge Reis. Os princípios constitucionais estruturantes da República portuguesa. Coimbra: Coimbra, 2004.

SARLET, Ingo Wolfgang; MARINONI, Luiz Guilherme; MITIDIERO, Daniel. Curso de Direito Constitucional. 7. ed. São Paulo: Saraiva, 2018.

SARMENTO, Daniel. Direitos Fundamentais e Relações Privadas. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2004.

SANTOS, Dayana Brunetto Carlin dos. A biopolítica educacional e o governo de corpos transexuais e travestis. Cad. Pesqui. São Paulo, v. 45, n. 157, jul./set. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742015000300630. Acesso em: 27 dez. 2019.

SINDICATO DOS TRABALHADORES NAS INDÚSTRIAS, MECÂNICAS E DE MATERIAL ELÉTRICO DE PE (SINDMETAL-PE). MEC homologa resolução que permite que transexuais e travestis usem o nome social nas escolas do Brasil. Disponível em: http://sindmetalpe.org.br/2018/01/18/post6421/. Acesso em: 07 jan. 2020.

SOUZA, Marilene Proença Rabello de; TEIXEIRA, Daniele Caetano da Silva; SILVA, Maria Carolina Yazbek Gonçalves. Conselho Tutelar: um novo instrumento social contra o fracasso escolar? Psicologia em Estudo. Maringá, v. 8, n. 2, pp. 71-82, 2003.

TAVARES, André Ramos. Curso de Direito Constitucional. 6 ed. São Paulo: Saraiva, 2008.

Published

2020-03-11

How to Cite

ALVAREZ LIMA, S. (2020). THE USE OF THE SOCIAL NAME OF THE MINOR TRANSGENDER IN SCHOOL AS A MANIFESTATION OF AN INCLUSIVE EDUCATIONAL SYSTEM. Constituição, Economia E Desenvolvimento: Revista Eletrônica Da Academia Brasileira De Direito Constitucional , 12(22), 271–295. Retrieved from https://abdconstojs.com.br/index.php/revista/article/view/242

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.